fredag 9 januari 2015

Tips på krämer för torr aknehud

Just det här med ansiktskrämer anpassade för hud med akne och kombinationshud tycker jag kan vara lite av en klurig sak. Ofta är krämer anpassade för hud med akne eller kombinationshud för tunna och ger inte tillräckligt med fukt. En annan grej som oftast brukar vara typiskt för krämer och produkter för hud med akne, är att de innehåller väldigt mycket aktiva och rätt kraftiga ingredienser för att bekämpa finnar. Både för tunna krämer och krämer med för mycket aktiva ingredienser klarar i alla fall min hud inte av. Ofta glöms det också bort att en hud med akne kan vara en väldigt torr hud.

Just nu använder jag ingen ansiktskräm utan jag använder istället jojobaolja i ansiktet eftersom den känns väldigt snäll mot huden, men om jag skulle köpa en kräm skulle det nog bli någon av dessa. Jag tycker det verkar som bra grejer där man förstått att en hud med akne inte skall torkas ut och ofta är väldigt känslig. En del är inte anpassade för just hud med akne utan rekommenderas till alla hudtyper. Jag har inte testat någon av dessa utan det här är bara resultatet av mina egna funderingar och efterforskningar.



The Organic Pharmacy Manuka Face Cream - innehåller bland annat manuka honung och propolis som skall verka anti-bakteriellt och andra fina vårdande ingredienser. Den har fått bra recensioner och den rekommenderas för kombinationshud, oljig hud och hud med tendens till finnar. 

Aurelia Probiotic Skincare Cell Revitalise Day Moisturiser - denna är jag nyfiken på för att den innehåller probioter. Jag tror starkt på att det är viktigt att upprätthålla hudens normal bakterieflora så att dåliga bakterier inte får fäste, så denna låter väldigt intressant. Denna sägs passa till alla hudtyper, även känslig hud.


Pai Chamomille & Rosehip Calming Day Cream eller Geranium & Thistle Rebalancing Day Cream - Pai satsar på att alla deras produkter skall vara anpassade för känslig hud. De har en kräm för kombinationshud men också en för känslig hud som jag tror kan passa de med akne. De kom nyligen också ut med två nya serum som skall vara effektiva men inte irriterande, låter väldigt spännande.


Sophyto Essential Day Cream - alla Sophytos produkter har ett pH som är anpassat till hudens normala pH. Hudens pH spelar en viktig roll i att upprätthålla den normala bakteriefloran på vår hud, så därför anses ett rubbat pH värde kunna vara orsaken till hudproblem. Den rekommenderas för alla hudtyper, även känslig och reaktiv hud.


Logona Free Moisture Cream - den här är parfymfri och skall inte irritera huden, dessutom sägs den stärka hudens syramantel och på så sätt bidra till en mer balanserad hud. Även detta låter som en bra kräm för aknehud. Den sägs passa även den allra känsligaste huden. Jag använder body lotionen ur samma serie, som handkräm för mina eksembenägna händer, och är väldigt nöjd med den.

Har du något tips på ansiktskrämer för hud med akne?

11 kommentarer:

  1. Man blir lite förstörd när man bara använder olja till ansiktet haha Är jag den enda som känner att vanliga krämer känns udda och lite som en mask över ansiktet, precis som smink brukar kännas :/ På sistone när jag testat vanlig kräm så har jag behövt blanda ut den med olja för att inte känna som jag vill tvätta bort det så fort jag smörjt in mig!

    Aurelia och Pai vore dock något. Probiotika verkar börja ingå i allt mer hudvård, och skulle vara intressant och se om det verkligen bidrar med något. Dock så är många "nishade" produkter allt för jämnan bombarderade med massa andra extrakter att man vet inte vad som faktiskt funkar. Fast jag ser att Aurelia ändå har probiotikakultur ganska högt på inci-listan. Har länge velat testa deras rengöring men priset var ju en funderare...

    Skulle vilja testa mer från Pai och kommer förmodligen testa deras rengöringmjölk härnäst när den jag redan har tar slut. Btw, när ska Pai typ komma till Sverige? Jag tror min mor skulle gilla de väldigt mycket. *försöker få henne bort från sina Sensai*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att en del produkter innehåller så mycket grejer att man inte vet riktigt vad det är som funkar, eller i vissa fall irriterar huden. Det är ju fördelen med oljor, man vet vad man får då. :)
      Just probiotika tror jag kan vara riktigt bra för huden, märker t.ex. att min hud mår väldigt bra av yoghurt masker som innehåller probiotika, så jag inbillar mig ju i alla fall att det är bra. ;)

      Vet inte när Pai kommer till Sverige, men annars hittar man ju deras produkter på t.ex. naturisimo som skickar portofritt till Sverige.

      Radera
  2. Jättebra inlägg, håller med om att det är svårt att hitta en bra hudkräm för kombinationshud! De är ofta för starka och inte tillräckligt återfuktande som du säger!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, oftast kan de krämerna bli lite för mycket för en känslig hud med akne. :)

      Radera
  3. Jag är ett stort fan av Pai på det hela taget. Använder deras Geranium & Thistle-kräm och tycker att den känns mild och lugn på huden. Jag har inte varit så trogen någon kräm på många många år! Jag gillar serumet från Pai också. Efter att ha använt Pai i ett par månader så tycker jag att min hud är mer balanserad än den varit på mycket länge. Svårt att säga hur mycket just krämen eller hur mycket just serumet spelar in, jag tror ju att det är helheten, men nog tycker jag att det är värt för dig att testa. //Hanna Li

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att hör att du gillar Pai! Har varit nyfiken på deras produkter länge men har aldrig testat något från dem ännu. :)

      Radera
  4. Svar
    1. Tack, det värmer verkligen att höra! :)

      Radera
  5. Jag kan dela med mig av min erfarenhet av Logonas parfymfria ansiktskräm du tipsar om här.
    Testat den för några år sedan och gillade den mycket på så sätt att den var mild, ickeirriterande och en bra återfuktare, MEN tyvärr gav den mig oren hy, inget jag vanligtvis kämpar med, men fel produkter brukar kunna ge mig :(

    SvaraRadera
  6. The Organic Pharmacy är helt otroliga gärna i kombination med Neal's Yard och Maria Åkerbergs masker. Esse probiotic serum. Bareminerals remedy foundation och denna kombination har "botat" mitt mycket svåra hudtillstånd. Fantastiska produkter! Kan skriva lång lista över vad jag jämfört och provat! ILCSI är inte rätt hudvård för en uttorkad "aknehud" även om jag tror starkt på deras principer. Aurelia återstår att prova.

    SvaraRadera
  7. The Organic Pharmacy är helt otroliga gärna i kombination med Neal's Yard och Maria Åkerbergs masker. Esse probiotic serum. Bareminerals remedy foundation och denna kombination har "botat" mitt mycket svåra hudtillstånd. Fantastiska produkter! Kan skriva lång lista över vad jag jämfört och provat! ILCSI är inte rätt hudvård för en uttorkad "aknehud" även om jag tror starkt på deras principer. Aurelia återstår att prova.

    SvaraRadera