söndag 15 juli 2012

Sannas Matbok om IFD kost


Nu har jag läst igenom hela Sannas Matbok, boken om antiinflammatorisk kost som jag lånade på biblioteket, så jag tänkte att det var dags för ett litet utlåtande. :) Överlag kan jag säga att jag tycker det är en bra bok som jag med stor sannolikhet kommer att köpa själv.


Boken är indelad i tre huvuddelar, i den första delen berättas det lite allmänt om hur boken är uppbyggd och man får en kort introduktion av IFD mat. I den andra delen finns över 140 recept på olika rätter som skall verka inflammationshämmande. Jag har testat att göra bl.a. plättar, en böngryta, en kokossoppa och grönsakswok. Av de recepten var det böngrytan (på bilden i boken) som blev min favorit medan plättarna, chockerande nog, var det som jag gillade minst.


I den tredje och sista delen får man fördjupa sin kunskap om IFD kost och här finns bl.a. en tabell med de vanligaste råvarornas inflammationsdämpande värde. Det tas också upp om hur viktiga fetterna är för oss, hur stor betydelse kosten har i sjukdomsbekämpande syfte osv. Väldigt intressant del av boken!


Till sist bjuder jag på en bild på plättarna jag gjorde, jag blev som sagt inte så förtjust i dem men min mamma gillade dem däremot väldigt mycket.

Det här är absolut en bok jag skulle rekommendera till de som är intresserad av kost eller vill veta mer om antiinflammatorisk kost, den är intressant och tar upp det väsentligaste om IFD kost.

3 kommentarer:

  1. Kul att veta vad du tyckte om den! :)
    Har också lånat den, men inte lagat något ur den...
    Nu kanske det blir av tack vare dig och böngrytan du nämnde :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böngrytan var riktigt god, kryddig och mättande! Du får berätta vad du tycker om den om du rör ihop den! :)
      Vad tycker du annars om boken?

      Radera
  2. Har rätt många hälsomatsböcker hemma för tillfället och hoppar runt mellan dem (typiskt mig,kan aldrig nöja mig med en bok i taget...) så jag kan inte riktigt säga vad jag tycker om den för tillfället, får återkomma lite senare när jag både har lagat grytan och kollat in den mer :)

    SvaraRadera